Skip to main content

Tidligere patruljebetjent og leder af Rigspolitiets Tungvognssektion, Carl Peter Frederiksen, rådgiver i dag vognmænd i de komplicerede køre-hviletidsregler. Sammen med GSGroup tilbyder han løsninger, der automatisk henter, gemmer og analyserer køre/hviletidsdata fra tachograf og førerkort. Det sparer vognmændene penge og giver helt nye muligheder for at bruge data.

”Jeg har en fortid i Rigspolitiets Færdselsafdeling, i det der dengang hed Rigspolitiets Tungvognssektion. På et tidspunkt konstaterede en kollega og jeg, at der var et kæmpe behov for køre/hviletidsrådgivning. Det fandtes ikke rigtigt. Så vi gik og kiggede lidt på, om vi skulle bruge vores viden på at hjælpe vognmændene i stedet for bare at give dem bøder,” fortæller Carl Peter Frederiksen

Han kunne nemlig se, at Vognmændene havde store udfordringer. I 2009 forlod han derfor politiet og etablerede sammen med kollegaen Henrik Brunstedt sin egen virksomhed, Tungvognsspecialisten. Missionen var helt fra starten at hjælpe transportvirksomheder med at overholde lovgivningen og reglerne om køre/hviletid.

I 2012 blev Tungvognsspecialisten overtaget af DTL. Omtrent samtidig opstod idéen til Tacho Online. Det blev udviklet som et hosting-, analyse- og rapporteringssystem til køre/hviletidsdata. I første omgang kom dataene ind ved, at man lavede manuelt download. I dag foregår det automatisk. Det skete efter et møde med GSGroup.

”GSGroup havde Lommyen, som er en boks, der bruges til remote download, og sammen med dem udviklede vi den remote-software, som gjorde, at vi kunne lave fjerndownload,” forklarer Carl Peter Frederiksen.

Tachografen kommunikerer med et korthotel i Esbjerg og sender data hjem til GSGroups server ved hjælp af en boks i lastbilen. Derfra går de videre til Tungvognsspecialistens datacenter, hvor de bliver gemt og analyseret. Det betyder, at vognmanden slipper for at gøre det manuelt i bilerne. Og samtidig er han forberedt til næste virksomhedskontrol.

Løsningen kan udvides med flådestyring. Og data kan danne baggrund for arbejdstidsregistrering og rapportering til Danmarks Statistik og sikre overblik over kørselsadfærd og -økonomi og meget andet.

”Det kalder jeg ”Den smarte vognmand”. Nemlig når vognmanden indsamler data fra bil og chauffør og bruger dem smart.”

Morten Reese

Author Morten Reese

More posts by Morten Reese

    Tilmeld dig vores mailingliste!

    Modtag nyheder og produktinformationer

    Vi deler aldrig din e-mailadresse med nogen tredjepart.
    Du kan nemt afmelde dig til enhver tid.
     Vilkår og betingelser. (Text in english)

    This will close in 0 seconds

    Vil du vide mere?

    Ring til Claus Frost Wrang
    Business Unit Director,
    Fleet & Asset Tracking Solutions
    på tlf. 2280 9922 eller udfyld skemaet,
    så ringer jeg til dig.


      This will close in 0 seconds

      Ønsker du å vite mer?

      Ring til Silje Aafos Tetlivold, Area Sales Manager
      på telefonnummeret 22 22 00 40 00 eller fyll ut skjemaet,
      så ringer jeg deg.


        This will close in 0 seconds

        Would you like to know more?

        Please call Silje Aafos Tetlivold
        Area Sales Manager
        on telephone number 22 22 00 40 00 or fill out the form,
        and I'll call you back.


          This will close in 0 seconds

          Haluatko tietää enemmän?

          Soita Tiia Kaukolampi
          Area Sales Manager
          Puhelinnumeroon +358 231 0000 tai täytä lomake,
          niin soitan sinulle takaisin.


            This will close in 0 seconds

            Vill du veta mer?

            Ring til Madeleine Beviz
            Key Account Manager
            på tlf. +46 722 092622 eller fyll i formuläret,
            så kontaktar jag dig.


              This will close in 0 seconds